Perjanjian Usahasama emas yang memberikan pulangan tetap

Assalamualaikum Dr Azman,

Mohon pandangan Dr. mengenai perjanjian usahasama pelaburan emas ini.

Syarat2 perjanjian :

1. Pelabur memberi sebahagian modal perjanjian yang dipersetujui selama tempoh yang dikehendaki dalam jual beli emas. Minima 6 bulan dan maksimum 12 bulan. Permulaan usahasama digalakkan bermula pada awal bulan.

2. Syarikat akan memberikan pulangan keuntungan kepada pelabur setelah genap 30 hari dari tarikh bermula usahasama sebanyak 3%-5% dari modal yang dilaburkan.

3. Pelabur akan mendapat balik modal setelah habis program usahasama ini, bergantung kepada pelabur. Tetapi mestilah memberitahu syarikat sebulan lebih awal dari tarikh ingin berhenti dari program usahasama. Sekiranya lewat pihak syarikat akan memberi pulangan modal pada bulan yang berikutnya.

4. Pelabur yang ingin menambah modal pelaburan perlu memberitahu pihak syarikat untuk menukar surat perjanjian lama dengan baru.


Terima kasih.

Jawapan

Ia adalah perkongsian / musyarakah yang tidak patuh Shariah. Menjamin memberi pulangan tetap sekurang kurangnya 3% adalah sama dengan riba yang diberikan pada pinjaman berfaedah. Lebih lebih lagi apabila modal dijamin, maka ia adalah pinjaman berfaedah. Ia adalah riba

Wallahua’lam

Comments

comments