Tidak Percaya Bagaimana Berlaku Riba Pada ETA?

Soalan

Salam ustaz.  Di sini saya ingin mengajukan pertanyaan mengenai Pelaburan EMAS.Kawan2 saya selalu mengajak saya untuk melabur dengan emas. Sebelum saya kecimpung dalam pelaburan EMAS ini saya ingin mengenalpasti terlebih dahulu tentang hukum nya. Sebelum itu saya ucap terima kasih kerana Prof membaca dan menjawab soalan saya ini.
Pertamanya, saya difahamkan maksud riba ialah;
1.Dari segi bahasa ialah bertambah atau subur.
2. Dari segi Syarak ialah aqad bagi sesuatu pertukaran barang-barang yang tertentu tetapi tidak diketahui persamaannya menurut kiraan syarak ketika aqad atau diketahui persamaannya dengan menggunakan kedua-dua pertukaran itu atau salah satu dari keduanya.

Manakala riba ada 3 jenis menurut Imam Shafei, iaitu:

a) Riba’ Al-Fadhl – riba yang dibayar lebih pada satu pihak yang menukarkan barang.
Contohnya : Satu kilo beras mahsuri ditukar dengan satu kilo beras yang lain ( berlainan kualiti dan jenis ).

b) Riba’ Al-Yad – riba’ yang dibayar lebih kerana tidak diterima dalam majlis aqad jualbeli.
Contohnya : Seseorang yang beraqad sebanyak RM 100.00 tetapi
apabila diluar aqad dibayar RM 105.00.

c) Riba’ Al-Nasi’ah – riba’ yang dibayar lebih kerana dilewatkan pembayarannya.
Contohnya : Pinjaman sebanyak RM 100.00 maka dibayar balik
RM 120.00

Riba yang tengah TOP masa kini ialah Riba Al-nasi’ah iaitu Tunai Murah, Tangguh/Ansuran Mahal.

Manakala mengenai beli emas secara ETA: Dimanakah letaknya RIBA?, kerana beli emas secara ETA harga lebih murah dari Tunai.

Contohnya, Beli EMAS Secara ETA 7

Penjual maklumkan kepada pembeli;
jika tuan bayar hari ini RM13000 (Harga Pasaran) saya akan berikan 100g EMAS sekarang.

Jika tuan nak murah saya sediakan cara belian iaitu ETA7 dengan harga RM12600, maka tuan akan jimat RM400.Tetapi dengan syarat, Jika tuan bayar hari ini RM12600, EMAS 100g saya akan berikan dalam masa 7hr.(1/12 Bayar RM12600, 7/12 saya dapat 100g EMAS).

Persoalannya, RIBA adalah pertambahan. dalam situasi jual beli emas secara ETA di manakah berlaku pertambahan itu? Siapakah yang menerima RIBA?

  

Jawapan

Masalahnya ialah kadang kadang sumber rujukan yang digunakan, tidak memberi gambaran yang tepat. Kefahaman di atas dengan jelas menunjukkan salah faham terhadap “riba al-yad”. Riba kerana penangguhan pertukaran barangan ribawi yang berkongsi ‘illah yang sama. Ia bukan bayaran yang lebih sebab penangguhan. Penangguhan itu sendiri sudah dikira riba. Berikut adalah hadis hadis yang sahih melarang penangguhan pertukaran emas degan perak. Para ulama berpendapat alasannya ialah kerana berlaku riba pada pertukaran dua benda yang berkongsi ‘illah yang sama, dalam kes ini, ialah al-thaman (duit). Dalam konteks sekarang, duit kertas pun dianggap sebagai al-thaman, ‘illah yang saman dengan emas dan perak.

—عَنْ مَالِكِ بْنِ أَوْسِ بْنِ الْحَدَثَانِ، أَنَّهُ قَالَ: أَقْبَلْتُ أَقُولُ مَنْ يَصْطَرِفُ الدَّرَاهِمَ؟ فَقَالَ طَلْحَةُ بْنُ عُبَيْدِ اللهِ – وَهُوَ عِنْدَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ -: أَرِنَا ذَهَبَكَ، ثُمَّ ائْتِنَا، إِذَا جَاءَ خَادِمُنَا، نُعْطِكَ وَرِقَكَ، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: كَلَّا، وَاللهِ لَتُعْطِيَنَّهُ وَرِقَهُ، أَوْ لَتَرُدَّنَّ إِلَيْهِ ذَهَبَهُ، فَإِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «الْوَرِقُ بِالذَّهَبِ رِبًا، إِلَّا هَاءَ وَهَاءَ، وَالْبُرُّ بِالْبُرِّ رِبًا، إِلَّا هَاءَ وَهَاءَ، وَالشَّعِيرُ بِالشَّعِيرِ رِبًا، إِلَّا هَاءَ وَهَاءَ، وَالتَّمْرُ بِالتَّمْرِ رِبًا، إِلَّا هَاءَ وَهَاءَ»  مسلم
—Maksudnya, kata Umar r.a (setelah melarang dua orang sahabat Nabi yang berjualbeli emas dan perak tetapi salah seorang mereka ingin menangguh penyerahan peraknya), “Sesungguhnya Rasulullah saw telah berkata: (jual beli) perak dan emas adalah riba kecuali jika (mereka berkata) “nah ambil ini” dan (seorang lagi berkata) “nah ambil ini”.  (هاء bererti خذ ْها)
—َدَّثَنَا مَالِكٌ، عَنْ نَافِعٍ، عَنْ عبد الله بن عمر، أَنَّ عُمَرَ، قَالَ: لا تَبِيعُوا الذَّهَبَ بِالذَّهَبِ إِلَّا مِثْلًا بِمِثْلٍ، وَلاَ تُشِفُّوا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ، وَلاَ تَبِيعُوا الْوَرِقَ بِالْوَرِقِ إِلَّا مِثْلًا بِمِثْلٍ، وَلاَ تُشِفُّوا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ، وَلاَ تَبِيعُوا الذَّهَبِ بالْوَرِقَ أَحَدُهُمَا غَائِبٌ، وَالْآخَرُ نَاجِزٌ، وَإِنِ اسْتَنْظَرَكَ إِلَى أَنْ يَلِجَ إلى بَيْتَهُ، فَلاَ تُنْظِرْهُ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمُ الرَّمَاءَ وَالرَّمَاءُ من الرِّبَا – الموطأ
—
—Kata Uumar:

…jgn jual emas dgn perak sedangkan salah satuny a tiada di depan kamu dan satu lagi disegerakan. Jika  dia minta tangguh hingga dia masuk ke rumahnya maka jgn kamu beri penangguhan padanya kerana aku takuti riba terkena pada kamu.”

Comments

comments